//Forever Imperfect
Sebab aku memang aku -- takda lain.

8 Jul 2014 @ Tuesday, July 08, 2014 | 0 Comment [s]

Assalamualaikum

Buah cempedak diluar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.
(bukan terus hukum ye?)

Amboi berpantun ye cik adik , setelah 23 hari tak update blog?
Yahhh, kalau dah jari menari-nari ni mesti ada benda nak share. Tak penting sangat pun tapi yek lah , blog untuk bercerita. Whatever happen in my life --

" SEBAB AKU MEMANG DEGIL "

wah wah wah, ngaku ye degil?
Memang, memang aku ngaku.
Tapi degil ada tempatnya lah.
Aku sedar --
uhuksss.


Meh lah sini nak bagi fakta anak pertama, kenapa aku degil sangat kadang - kadang. Well, it's a fact!

1) Senang memaafkan orang
Aáh, aku memang senang nak maafkan orang. Ye lah bukan apa, buat apa marah lama-lama kan? Takda benefits pun kalau aku marah orang lama-lama. TAPI -- aku jenis, dulu ye kita baik boleh bergurau, tapi lepas kau buat hal / kau tipu aku / main-mainkan aku bila aku baik dengan kau, senang kata ambil kesempatan lah, hah lepas tu kau tak payah minta maaf pun aku dah maafkan , jangan risau. Cuma, aku memang takkan percaya kau lagi lah. Kau akan perasan jurang antara aku dengan kau. Macam mana kita dulu dengan yang sekarang memang takkan sama!

2) Garang macam harimau
Aáh memang aku garang pun. Tapi garang aku bertempat lah. Aku jenis -- tak suka orang yang tak dengar kata/lambat faham. Ye, bukan aku sorang je. Memang semua orang lah! Sebagai contoh , aku bagi arahan , senang je untuk orang tu faham , tapi tak buat-buat. Dah lah taktau, sombong nak tanya, eii hangin! Sebab tu aku memang tak layak weh jadi cikgu bila besar. Jenis tak sabar bila mengajar. Huaaaa

3) Kalau gelak tak ingat dunia
Aáh memang betul lah ni. Aku jenis -- kalau sekali kau buat lawak aku akan ketawa pecah perut lah! sampai tahap bila semua orang dah senyap tapi aku masih ingat lawak kau tu haaaa that time memang aku akan gelak sorang-sorang. Orang nak cakap apa pun biar lewww sebab aku , kalau kata benda tu lawak memang lawak habis. Eh! Jangan ingat takda orang yang kalau someone tu buat lawak, dia buat dek je. Eh kalau aku jadi orang yang buat lawak tu, memang rasa nak suap gula-gula laaaaa kan eish. Hah ataupun! Kau sebenarnya tak buat lawak pun, nada kau bercakap tu kadang-kadang kelakar kan? Macam ni pun aku boleh gelak terbahak-bahak. TAPI -- sambung fact lain.

4) Sensitif / hati lembut
Aáh betul lah ni! Aku bukan nak puji diri sendiri aaaa hati lembut en. Tapi serious weh, aku tak tipu. Sampai kawan-kawan aku marah aku bila emmm contoh eh , orang tu buat salah kan? aku maafkan je. macam fact no 1 tadi lah. Then , kalau dia minta tolong ke en? Aku tolong walaupun hati sakit, biar dia happy bila aku tolong. Diri aku? Takpe. Aku suka tengok orang lain happy ni. Ikhlas tak ikhlas belakang cerita, asal aku tolong dia dulu. Let Allah judge me.

5) Mudah sayang orang lain kalau orang tu ambil berat pasal aku
Yep, siapa takkan jadi macam ni kan? Tapi sayang aku "beralas lah" . Takdalah sampai terlalu sayang sangat. Aku sayang bila dia ambil berat je. Bila tak -- hahahahaha nasib engko lerr gi men jauh- jauh. Eh tapi jangan salah faham , bukan aku tak kenang budi . Cuma bila aku tak perlu "diambil berat" hah tak payah lah nak jadi macam prihatin sangat, jenis aku -- tak suka orang show off ni. Buat biar ikhlas. and aku tk kisah pun lepastu kau tak ambil berat. Chill ~

6) Senyuman tetap di bibir walaupun sebenarnya itu hanya " fake smile "
Yang ni macam sedih sikit lah nak cerita ceh takdelah. Hm fact no 3 tadi ada -tapi- kan? Ni lah sambungannya. Fact ni ada berkaitan sikit dengan fact no 4. Macam gini cerita dia, em panjang takpe kan hehe :( -- em kalau lah orang yang rapat dengan aku perasan aku macam mana, mesti dia tau aku jenis cemmana. Tapi aku yakin, takda orang yang tahu kecuali ibu.

Contoh : Aku rapat dengan someone ni, then dia tikam belakang macam gunting bawah selimut. Aku dapat tau dia buat aku macam tu, aku diamkan aje -- dalam diam aku maafkan dia. Ibu selalu cakap "biar orang buat kita, jangan layan. Sampai satu tahap, bila dia bosan sebab kita tak layan apa dia buat, dia akan senyap" . Alhamdulillah, ibu didik aku jadi macam ni. Senang kata -- bukan pendendam. Lepas dia buat aku semua tu, then dia realize yang dia buat salah. Okay baguslah kan? Tapi yelah macam aku cakap tadi, once kau buat aku, aku takkan pernah nak percaya kau lagi. For the rest of my life. Enough , tak perlu ada peluang kedua tiga empat even sepuluh sekalipun. Aku pegang prinsip -- kau buat aku, aku diam, aku senyum depan kau walaupun pahit. Kau baik dengan aku, aku baik dengan kau walaupun sebenarnya kadang-kadang aku sakit hati. Aku pendam sorang-sorang (ni cerita lain, fact lain) Kejap! Pendam dengan pendendam lain tau? Nanti cerita point lain.

7) Manja
Memang, manja peh sampai satu tahap bila aku nak manja dengan kawan, tapi dia tak layan, aku merajuk hua hua hua. Tapi jangan risau, merajuk aku -- tak payah pujuk (Hah ni cerita lain) Mana taknya aku manja, beza aku dengan adik aku yang ketiga 5 tahun kot [sbb adik yg kedua dah takda] lama lah jugakkan 5 tahun? Even lepas dapat adik baru pun, aku still tidur dengan ayah ibu sampai umur aku 12 tak silap. Hahahahaha

8) Peramah
Hahaha ni fact paling orang tak boleh terima kot pasal aku. Jenis aku kalau jumpa kawan baru, memang malu ya Allah. Pendiam gila. Aku takkan tegur orang tu dulu. Memang taklah. But once kau dah tegur aku even kau cakap "Hai!" hah lepas tu! Tolong lah jangan berhenti layan aku hahaha, tengok siapa paling power "peramah" nya? *muka berlagak*

9) Kaki shopping / suka melancong
Ni jangan cakap, pantang aku takda duit sendiri lagi tau sekarang ni? Eish kalau tak! Cuma hahahaha aku ada satu perangai bila -- duit ada, niat hati nak beli, tapi lepas belek-belek barang tu aku akan cakap dalam hati "buat apa nak beli? bazir kan nanti, lepas ni mesti ada keluar yang baru" hahaha, tapi masalah kritikal bila balik rumah aku rasa -- eh alaaaa menyesal lah tak beli yang tadi. Huaaa :(

10) Nak tahu merajuk ke tak, senang je, bila diam membisu tu lah time dia merajuk
Hah ni sambung cerita fact no 7 tadi. Hm aku jenis bila aku terasa hati ke apa, aku akan diam. Masa aku diam, janganlah nak mengada pujuk show off yang kau prihatin sangat. Kalau baik hati sangat kan? Cukuplah tanya "kau kenapa ni? Aku ke yang buat kau macam ni?" hah cukup, kalau aku kata "taklah, aku okay" then tak payah laaaa nak cakap "ye ke ni? jangan lah tipu aku" nampak tak yang ni berkait dengan fact no 2 ? Kalau aku kata sekali tu, ye kan aje. Jangan banyak tanya, aku tak suka. Bagi aku masa untuk aku pujuk diri sendiri, jangan risau tak lama pun. Ceh ada ke orang risau? takda pun. Then bila aku dah okay, nk ajak berbual ke, jangan lah tak layan dooo, peh ni hangin aa

11) suka pendam bila ada masalah
k ni sambung cerita tadi -- aku jenis pendam. Contoh , bila kau buat salah dengan aku kan? Aku pendam. aku maafkan kau. Takpe biar aku yg "sakit" asal kau happy. Pendam aku sampai satu tahap aku akan diam termenung. Aku tak reti nak cerita apa yang aku pendam. Cara pulih? Nangis. Walaupun aku tau, nangis takkan selesaikan apa-apa masalah pun. Aku tak suka tunjuk yang aku sedih depan orang. Tu yang kadang-kadang 5 minit lalu kau cari pasal kan? Tapi 5 minit lepas tu aku gelak huha huha, padahal -- dalam hati aku sorang je tau peritnya macam mana. Lagi satu, kalau lah ada orang yang tahu apa aku pendam means aku betul-betul caya orang tu and aku tau dia akan bagi respon walau sikit. (respon cerita lain)

12) Berlakon
Peh kalau ada award pelakon terbaik tak keluar tv. Memang aku rasa aku nak award tu weh? Jenis aku -- walaupun sakit hati, berlakon jek laaa yang aku suka orang tu. Kadang fake tu bagus, KADANG LAH AKU KATA *muka tk puas hati* tapi bila fake tu, kau jangan kutuk orang tu kat belakang. Diam-diam dah lah, kau sorang je tau yang kau tak suka orang tu, buat apa heboh orang lain? Biar orang lain nampak baik dia bukan buruk dia. Kadang aku akan cerita orang yang aku tak suka ni kt sorang je. Orang yang aku percaya -- ada, aku sayang orang tu. Lagi satu, jenis aku -- kalau orang bercerita kat aku, aku akan bagi respon sebab aku tak sampai hati kalau aku tak balas apa dia cakap, serious perasaan tak sampai hati tu datang sendiri. Walaupun that time, aku takda mood kan? aku akan balas. cuma tengoklah mesti pendek je aku balas but at least ada lah jugak kan? Takda lah kau rasa kau syok sendiri bercerita kan kan kan?

13) Cepat berubah
Hah, aku akan cepat berubah. My attitude based on how you treat me. Kau baik , aku baik . Kau tipu aku, sekali tu jek lah aku percaya. Biasanya, bila aku baik dengan kau, kau tak perasan pun. Tapi bila aku berubah walaupun sekecil-kecil perubahan, time tu kau nampak. stupid tau haaa ni aku geram. Tapi takpelah, dah biasa kena macam ni. watlek watpeace ahhh ~

14) Suka ambil gambar.
Jenis aku memang suka ambil gambar. Tak suka betul aku dengan orang yang tak suka ambil gambar hahahahahah tapi nak buat macam mana. Dah dia tak suka kan, nak buat cemmana. Memang ada orang macam ni. Biarlaa hua hua hua. Pada aku, gambar tu buat satu kenangan. Kita kan tak boleh putar masa? So, dengan adanya gambar boleh lah kita ingat kenangan yang kita buat tu. Hek elehh, have fun lah sikit. Ni setiap masa nak serious. Adoi pening aku laaa --


Aku tau aku selalu buat salah,
Aku tau aku selalu buat orang lain rimas dengan aku,
Aku tau aku selalu degil,
Aku tau aku selalu nak orang dengar cakap aku,
Aku tau aku selalu fikir aku betul

Tapi hakikatnya -- itulah aku.

"Aku" yang memang dah macam ni sejak azali
"Aku" yang memang takkan berubah
"Aku" yang selalu sabar dengan apa orang buat kat aku

Walaupun -- AKU TAU , takkan ada orang nampak kebaikkan yang aku buat , tapi bila salah aku -- heboh satu dunia malah sampai lubang cacing pun. Ye -- manusia memang begitu. Terima lah hakikatnya. Bukan aku je yang kena macam ni. Setiap orang. Jadi -- aku selalu diam and let Him judge what I'm doing in every time. 

sebab Allah Maha Pencipta.





Older Post | Newer Post
storyteller.


Entry Ashot Memory Link



Follow me !


The Credits!

Template by : Farisyaa Awayy
Basecode by : Nurynn
Full Edited : asyaa

Best View at GOOGLE CHROME!